پاکت کرافت ، پاکت لمینیت (پاکت چندلایه)

 

در این مقاله قصد داریم شما را با انواع مختلف پاکت‌ها جهت بسته‌بندی مواد غذایی آشنا کنیم. پاکت‌ها در جنس‌های متعددی به تولید می‌رسند. به طور کلی پاکت‌های بسته‌بندی به دو دسته اصلی تقسیم می‌شوند:

پاکت کرافت و پاکت لمینیت (پاکت چندلایه).

در ادامه به معرفی آن ها و کاربردشان خواهیم پرداخت.

پاکت کرافت

پاکت کرافت، از کاغذ کرافت متخلخل با ویژگی کشسانی بالا و مقاوم در برابر پارگی تهیه می‌شود که برای بسته‌بندی محصولاتی که نیازمند استحکام و دوام بالا هستند طراحی شده است.

فرایند ساخت این کاغذ هم به ‌همین نام یعنی فرایند کرافت شناخته می‌شود. خمیری که بوسیله فرایند کرافت بدست می‌آید مقاومت بیشتری به کاغذ می‌دهد. خمیر کاغذ کرافت تیره‌تر از سایر خمیرهای کاغذ است البته می‌توان آن را سفید کرد تا به یک کاغذ سفید با مقاومت بیشتر و مقاوم در برابر زرد شدن رسید. درموقعیت هایی که مقاومت کاغذ، سفید بودن آن و مقاومت در برابر زرد شدن پاکت اهمیت دارد، از خمیر کرافت کاملاً سفید شده برای تهیه پاکت با کیفیت بالا استفاده می‌شود.

برای تولید این کاغذ می‌توان از طیف وسیعتری از انواع درختان نسبت به دیگر کاغذها استفاده کرد مانند انواع کاج، بامبو یا کنف.

کاغذ کرافت را می‌توان صد در صد بازیافت کرد. پاکت کرافت با گرماژ بیش از ۴۰ گرم به بازار ارایه می‌شود.

کرافت در آلمانی بمعنای مقاومت است.

پاکت لمینیت (پاکت چندلایه)

لمینیت کردن فرایندی است که طی آن دو یا چند لایه انعطاف‌پذیر با استفاده از ماده‌ای بعنوان اتصال دهنده به یکدیگر وصل می‌شوند.

پاکت لمینت از یک یا چند لایه تشکیل شده که هر کدام عملکرد مشخصی دارند.

تعداد و جنس لایه‌ها متناسب با نوع محتویات درون پاکت و نیاز مشتری متفاوت خواهد بود؛ برای مثال جهت نگهداری مواد غذایی که نباید نور ببینند، پاکت با متالایز لمینیت می‌شود.

بسته‌بندی انعطاف پذیر بدلیل مزایای فراوانی که در کنار بالا بودن بهره‌وری ایجاد می‌کند، بصورت گسترده جایگاه خود را در بازار جهانی بدست آورده و در ایران عزیز نیز اغلب تولیدکنندگان در راستای همراهی با بازار جهانی به سوی استفاده از این نوع بسته‌بندی حرکت می‌کنند.

پاکت‌های لمینیت انعطاف‌پذیر دارای سه عملکرد اصلی هستند:

ویژگی مکانیکی که باعث بهبود مقاومت مواد در برابر پاره شدن بسته‌بندی در زمان انجام پروسه بسته‌بندی، پخش و انبارداری آن می‌شود.

ویژگی محافظتی که علاوه بر حفاظت از محصول در برابر عوامل خارجی مانند هوا، رطوبت و گاز، به حفظ کیفیت، طراوت و عطر محصولات نیز کمک می‌کند.

و سرانجام ماده‌ای که برای پلمپ استفاده می‌شود و بسته‌بندی انعطاف پذیر را غیر قابل نفوذ می‌کند.

کاربردهای بسته بندی چندلایه انعطاف پذیر

بسته‌بندی های چندلایه طیف وسیعی از محصولات را که نیاز به ماندگاری طولانی مدت دارند مناسب هستند که شامل طیف وسیعی از مواد غذایی برای مصرف انسان و نیز غذای حیوانات می‌باشد. اما کاربرد آن در محصولات غیرغذایی که نیازمند فیلم‌های کاربردی و کاملا فنی هستند نیز بسیار متداول می‌باشد.

در بخش مواد غذایی، برای بسته‌بندی محصولات آماده از جمله بسته بندی تنقلات ، بسته بندی بستنی، بیسکویت، نوشیدنی یا محصولاتی مانند چای و قهوه و مواد غذایی منجمد و محصولات ماکروویو پذیر و …

در بخش غیرغذایی، ممکن است از بسته‌بندی چندلایه جهت روکش (عایق)، صنایع آرایشی بهداشتی و … استفاده شود.

کیفیت چاپ روی فیلم‌های چندلایه باعث می‌شود محصول نهایی بسیار چشم نواز و جذاب گردد.

در آخر، در صنعت بسته‌بندی، تمایل به استفاده کمتر از مواد اولیه و تولید ضایعات کمتر همزمان با افزایش ماندگاری محصول می‌باشد. از این رو انتظار می‌رود در تولیدات جدید، استفاده از فیلم و سایر مواد مصرفی هوشمندانه‌تر انجام پذیرد.

۱ دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • عالی.
    ممنون از شما بابت اطلاعات مفیدی که در اختیار کاربرا قرار میدید.
    این اطلاعات رو کمتر میشه در وبسایتهای فارسی دید👍

    پاسخ

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست